Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Żłobek Gminny w Kłobucku

ul. K.K. Baczyńskiego 2, 42-100 Kłobuck

 

Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Żłobka Gminnego w Kobucku

ZARZĄDZENIE NR ŻG.120.41.2023

Burmistrza Kłobucka

z dnia 09.11.2023 r.

 

w sprawie przyjęcia Planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego

Żłobka Gminnego w Kłobucku

 

 

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), w związku z § 7 ust.1 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. poz. 2121)

 

zarządza się, co następuje:

 

§ 1

 

Przyjmuje się Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny dla Żłobka Gminnego w Kłobucku stanowiącego Załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2

 

Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Żłobka Gminnego w Kłobucku.

 

§ 3

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr ŻG.120.41.2023

Burmistrza Kłobucka z dnia 09.11.2023 r.

 

 

 

Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny

Żłobka Gminnego w Kłobucku

  1.  

Lp

Zadania i cele

Metody i sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

1

Przeprowadzenie procesu adaptacji dziecka, w celu zwiększenia zaufania rodziców do żłobka oraz zapewnienie właściwego rozwoju emocjonalnego dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wywiad i rozmowa z rodzicami na temat potrzeb, diety i przyzwyczajeń dziecka (zasypianie, toaleta, jedzenie).

2. Zbieranie informacji o dziecku poprzez:

- analizę złożonej przez rodziców karty informacyjnej o dziecku,

- spotkania i rozmowy podczas dni adaptacyjnych.

3. Adaptacja dziecka poprzez:

- wspólny pobyt dziecka z rodzicem podczas pierwszych dni pobytu w żłobku,

- budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a opiekunką,

- zapoznanie z rytmem dnia poprzez stopniowe wydłużanie pobytu dziecka w żłobku,

- zabawy integracyjne wspomagające budowanie nowych relacji w zgodnej i pozytywnej atmosferze.

4. Indywidualne podejście do każdego dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy.

5. Stworzenie w żłobku bezpiecznej i życzliwej atmosfery.

 

Dyrektor

Opiekunki

 

2

Rozwój umiejętności motorycznych dziecka, wzmacnianie sprawności fizycznej.

 

 

 

 

 

 

 

1. Ogólnorozwojowe ćwiczenia i zabawy ruchowe mające na celu poprawę koordynacji ruchowo-wzrokowej, wzmacnianie motoryki małej (sprawność ruchowa dłoni i palców) i dużej (bieganie, skakanie, rzucanie, gra w piłkę)

2. Stymulowanie prawidłowego siadania, raczkowania, pionizacji ciała dostosowane do wieku i możliwości dziecka.

3. Doskonalenie umiejętności prawidłowego chodzenia, biegania, chwytania.

4. Zabawy ruchowo-naśladowcze przy muzyce, zajęcia taneczne, wspólne zabawy kołowe.

5. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy z pokonywaniem toru przeszkód, podskoki, pełzanie.

6. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej Klanza.

7. Zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu.

Dyrektor

Opiekunki

3

Rozwój umiejętności językowych, koncentracji i myślenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 1. Zajęcia edukacyjne rozwijające mowę dziecka – czytanie bajek, krótkich opowiadań, oglądanie obrazków.

    2. Zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem książek, pokazywanie i omawianie ilustracji dostosowanych do wieku dziecka.

    3. Zabawy paluszkowe, rymowanki.

    4. Poznawanie nowych przedmiotów oraz rozpoznawanie ich, łączenie dźwięków z obrazkami.

    5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne i oddechowe.

    6. Nauka krótkich wierszy, rymowanek i piosenek.

    7. Wykorzystywanie podczas zajęć edukacyjnych, zabaw i ćwiczeń wspomagających myślenie i koncentracje:

    - układanie puzzli,

    - zapamiętywanie kolejności układania obrazków,

    - dopasowywanie kształtów,

    - rozwiązywanie prostych zadań typu: znajdź różnice.

Dyrektor

Opiekunki

4

Doskonalenie czynności samoobsługowych.

Przestrzeganie zasad higieny, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 1. Wspieranie procesu kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych z poszanowaniem indywidualnego tempa rozwoju dziecka:

    - wyrabianie nawyku mycia rąk,

    - wyrabianie nawyku mycia zębów,

    - wdrażanie do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych.

    2. Wdrażanie do samoobsługi przy ubieraniu i rozbieraniu się, korzystania z nocnika/toalety.

3. Nauka samodzielnego spożywania posiłków (posługiwanie się łyżką, widelcem, samodzielne picie z kubeczka).

4. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku podczas zajęć dydaktycznych i zabawy.

5. Stosowanie różnych form wypoczynku, zgodnie z aktualnymi potrzebami dzieci oraz ustalonym planem dnia (sen, leżakowanie, słuchanie bajek, słuchanie relaksacyjnej muzyki).

Dyrektor

Opiekunki

Pomoc kuchenna/

sprzątaczka

5

Rozwój kompetencji poznawczych i sensorycznych.

Kształtowanie zmysłów dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Organizowanie zajęć sensorycznych rozwijających zmysły dziecka:

  • - ugniatanie różnych form,

  • - chodzenie po ścieżkach sensorycznych,

  • - dotykanie różnych faktur.

2. Zabawy z nawlekaniem, dopasowywaniem, przekładaniem, wyjmowaniem, wrzucaniem.

3. Prace plastyczne pobudzające

zmysły, wyobraźnię i sprawność

manualną np.:

- naklejanie, lepienie, wydzieranie,

malowanie,

  • - prace z wykorzystaniem surowców wtórnych.

4. Umuzykalnianie dzieci:

- rozwijanie słuchu muzycznego poprzez śpiew i słuchanie piosenek,

- zapoznanie z wyglądem i dźwiękami instrumentów muzycznych,

- rozwijanie poczucia rytmu poprzez zabawy i ćwiczenia muzyczno – ruchowe,

- wprowadzenie i codzienne doskonalenie znajomości piosenek tematycznych i okolicznościowych.

 

Dyrektor

Opiekunki

6

Rozwój kreatywności dzieci przez stwarzanie możliwości samodzielnego badania różnorodnych obiektów, tworzenia okazji do podejmowania samodzielnych decyzji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Realizowanie bloków tematycznych z uwzględnieniem świąt, pór roku, zagadnień kulturalnych, wydarzeń, rekreacji oraz diety.

2. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez budowanie konstrukcji przestrzennych z klocków, szeregowania klocków od najmniejszego do największego.

3. Rozbudzanie ciekawości

otaczającym światem poprzez

poznawanie zjawisk przyrodniczych:

  • - obserwacja zwierząt i ptaków,

  • - prezentacja roślin,

  • - zabawy z wodą, piaskiem itp.,

  • - obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

  • 4. Prowadzenie zajęć z sensoplastyki z wykorzystaniem wszelkiego rodzaju kolorów, faktur, konsystencji oraz smaków, które pobudzają kreatywność i zachęcają do poznawania otaczającego świata.

5. Obserwacja przyrody poprzez spacery, zabawy na świeżym powietrzu.

  1. 6. Bezpieczne eksperymenty z wykorzystaniem składników spożywczych.

Dyrektor

Opiekunki

7

Rozwijanie umiejętności komunikacji społecznej, budowanie pewności siebie u dziecka oraz nawiązywania prawidłowych relacji społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego w relacji dziecko-opiekunka.

2. Wdrażanie do stosowania różnych form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję.

3.Wdrażanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy.

4. Budowanie poczucia wartości dziecka poprzez docenianie, chwalenie, uważne słuchanie i okazywanie szacunku dla dziecka.

5. Stwarzanie miłej, przyjaznej atmosfery w grupie.

6. Budowanie relacji między dzieckiem i opiekunką opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

7. Wzmacnianie poczucia wartości dziecka podkreślając jego indywidualność oraz cechy charakteru.

8. Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.

Dyrektor

Opiekunki

8

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci i pracowników w żłobka

1. Przestrzeganie przez pracowników żłobka ,,Procedury bezpieczeństwa pobytu dzieci w placówce”.

2. Przestrzeganie wypracowanych zasad przyprowadzania i odbierania dzieci ze żłobka.

3. Uwrażliwianie dzieci na potrzebę zachowania bezpieczeństwa w sali zabaw, na spacerze.

4. Zachowanie higieny i utrzymanie czystości pomieszczeń żłobka oraz stosowanie działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej.

5. Przestrzganie opracowanej ,,Procedury zapobiegania rozprzestrzeniania się chorób na terenie żłobka”.

6. Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia żłobka dostosowanego do wieku i potrzeb rozwojowych dziecka oraz spełniającego standardy bezpieczeństwa i higieny.

7. Systematyczne przeglądy i kontrole stanu technicznego obiektu, aktualizacja instrukcji bezpieczeństwa pożarowego oraz gaśnic.

8. Zapewnienie pracownikom żłobka szkoleń bhp, ppoż oraz szkolenia z udzielania Pierwszej pomocy przedmedycznej.

Dyrektor

Opiekunki

Pomoc kuchenna/

sprzątaczka

9

Monitoring i obserwacja rozwoju dzieci oraz ocena pracy pracowników.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Wdrożenie i przestrzeganie ,,Procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka”.

2. Prowadzenie przez opiekunki obserwacji rozwoju dziecka i zapisywanie informacji w indywidualnym ,,Arkuszu obserwacji cech rozwojowych dziecka”.

3. Przeprowadzenie co najmniej raz na dwa lata, oceny pracy opiekunek przez Dyrektora żłobka, a w szczególności zaangażowanie w pracy, relacje z dziećmi, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność.

Dyrektor

Opiekunki

10

Współdziałanie z rodzicami, wsparcie w opiece i wychowaniu dziecka.

1. Codzienne indywidualne kontakty rodziców z Dyrektorem i opiekunkami.

2. Informowanie na bieżąco rodziców o postępach i trudnościach w rozwoju psychofizycznym dziecka.

3. Wspieranie rodziców w podejmowaniu działań na rzecz dziecka.

4. Budowanie pozytywnych relacji z rodzicami oraz zachęcanie do czynnej współpracy ze żłobkiem.

5. Zebranie organizacyjne z rodzicami:

  • zapoznawanie rodziców ze Statutem Żłobka, Regulaminem Organizacyjnym oraz procedurami obowiązującymi w żłobku,

  • informacje bieżące.

6. Przeprowadzenie raz w roku analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez żłobek.

7. Współdziałanie z instytucjami działającymi na rzecz wszechstronnego rozwoju dzieci.

  •  

Dyrektor

Opiekunki

11

Wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

1. Wspomaganie rozwoju dziecka w sferach; społecznych, wychowawczych, edukacyjnych z wykorzystaniem wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych.

2. Stymulowanie rozwoju dziecka i pobudzanie jego aktywności.

3. Wnikliwa obserwacja i szybkie dostrzeganie potrzeb dziecka niepełnosprawnego.

4. Akceptacja dziecka takim, jakie ono jest i dostosowanie wymagań do jego możliwości.

5. Wdrożenie zajęć integracyjnych, które włączają dziecko niepełnosprawne do grupy rówieśników oraz kształtują umiejętność nawiązywania kontaktu między dziećmi.

  1. 6. Rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym również wyrabianie umiejętności zachowania się w otaczającym dziecko środowisku.

7. Wspomaganie rodziców dzieci niepełnosprawnych poprzez:

  • prowadzenie konsultacji, porad w zakresie opieki, wspierania rozwoju i edukacji,

  • podejmowanie wspólnych działań z rodzicami w celu prawidłowej i spójnej opieki nad dzieckiem, z dostosowaniem do rodzaju niepełnosprawności.

Dyrektor

Opiekunki

 

  1.  

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

Informacje

Liczba wyświetleń: 24
Utworzono dnia: 12.03.2024
Dokument wprowadził:
Agata Chyra
Podmiot udostępniający informację:
Żłobek Gminny w Kłobucku

Historia publikacji

  • 12.03.2024 10:40, Administrator
    Edycja strony: Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Żłobka Gminnego w Kobucku
  • 12.03.2024 10:40, Administrator
    Edycja strony: Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Żłobka Gminnego w Kobucku
  • 12.03.2024 10:36, Administrator
    Dodanie załącznika: Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Żłobka Gminnego w Kłobucku