Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Żłobka Gminnego w Kobucku
ZARZĄDZENIE NR ŻG.120.41.2023
Burmistrza Kłobucka
z dnia 09.11.2023 r.
w sprawie przyjęcia Planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego
Żłobka Gminnego w Kłobucku
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), w związku z § 7 ust.1 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. poz. 2121)
zarządza się, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny dla Żłobka Gminnego w Kłobucku stanowiącego Załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Żłobka Gminnego w Kłobucku.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia Nr ŻG.120.41.2023
Burmistrza Kłobucka z dnia 09.11.2023 r.
Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny
Żłobka Gminnego w Kłobucku
Lp |
Zadania i cele |
Metody i sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1 |
Przeprowadzenie procesu adaptacji dziecka, w celu zwiększenia zaufania rodziców do żłobka oraz zapewnienie właściwego rozwoju emocjonalnego dziecka.
|
1. Wywiad i rozmowa z rodzicami na temat potrzeb, diety i przyzwyczajeń dziecka (zasypianie, toaleta, jedzenie). 2. Zbieranie informacji o dziecku poprzez: - analizę złożonej przez rodziców karty informacyjnej o dziecku, - spotkania i rozmowy podczas dni adaptacyjnych. 3. Adaptacja dziecka poprzez: - wspólny pobyt dziecka z rodzicem podczas pierwszych dni pobytu w żłobku, - budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a opiekunką, - zapoznanie z rytmem dnia poprzez stopniowe wydłużanie pobytu dziecka w żłobku, - zabawy integracyjne wspomagające budowanie nowych relacji w zgodnej i pozytywnej atmosferze. 4. Indywidualne podejście do każdego dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy. 5. Stworzenie w żłobku bezpiecznej i życzliwej atmosfery.
|
Dyrektor Opiekunki
|
2 |
Rozwój umiejętności motorycznych dziecka, wzmacnianie sprawności fizycznej.
|
1. Ogólnorozwojowe ćwiczenia i zabawy ruchowe mające na celu poprawę koordynacji ruchowo-wzrokowej, wzmacnianie motoryki małej (sprawność ruchowa dłoni i palców) i dużej (bieganie, skakanie, rzucanie, gra w piłkę) 2. Stymulowanie prawidłowego siadania, raczkowania, pionizacji ciała dostosowane do wieku i możliwości dziecka. 3. Doskonalenie umiejętności prawidłowego chodzenia, biegania, chwytania. 4. Zabawy ruchowo-naśladowcze przy muzyce, zajęcia taneczne, wspólne zabawy kołowe. 5. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy z pokonywaniem toru przeszkód, podskoki, pełzanie. 6. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej Klanza. 7. Zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu. |
Dyrektor Opiekunki |
3 |
Rozwój umiejętności językowych, koncentracji i myślenia.
|
|
Dyrektor Opiekunki |
4 |
Doskonalenie czynności samoobsługowych. Przestrzeganie zasad higieny, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci.
|
3. Nauka samodzielnego spożywania posiłków (posługiwanie się łyżką, widelcem, samodzielne picie z kubeczka). 4. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku podczas zajęć dydaktycznych i zabawy. 5. Stosowanie różnych form wypoczynku, zgodnie z aktualnymi potrzebami dzieci oraz ustalonym planem dnia (sen, leżakowanie, słuchanie bajek, słuchanie relaksacyjnej muzyki). |
Dyrektor Opiekunki Pomoc kuchenna/ sprzątaczka |
5 |
Rozwój kompetencji poznawczych i sensorycznych. Kształtowanie zmysłów dziecka.
|
1. Organizowanie zajęć sensorycznych rozwijających zmysły dziecka:
2. Zabawy z nawlekaniem, dopasowywaniem, przekładaniem, wyjmowaniem, wrzucaniem. 3. Prace plastyczne pobudzające zmysły, wyobraźnię i sprawność manualną np.: - naklejanie, lepienie, wydzieranie, malowanie,
4. Umuzykalnianie dzieci: - rozwijanie słuchu muzycznego poprzez śpiew i słuchanie piosenek, - zapoznanie z wyglądem i dźwiękami instrumentów muzycznych, - rozwijanie poczucia rytmu poprzez zabawy i ćwiczenia muzyczno – ruchowe, - wprowadzenie i codzienne doskonalenie znajomości piosenek tematycznych i okolicznościowych.
|
Dyrektor Opiekunki |
6 |
Rozwój kreatywności dzieci przez stwarzanie możliwości samodzielnego badania różnorodnych obiektów, tworzenia okazji do podejmowania samodzielnych decyzji.
|
1. Realizowanie bloków tematycznych z uwzględnieniem świąt, pór roku, zagadnień kulturalnych, wydarzeń, rekreacji oraz diety. 2. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez budowanie konstrukcji przestrzennych z klocków, szeregowania klocków od najmniejszego do największego. 3. Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem poprzez poznawanie zjawisk przyrodniczych:
5. Obserwacja przyrody poprzez spacery, zabawy na świeżym powietrzu.
|
Dyrektor Opiekunki |
7 |
Rozwijanie umiejętności komunikacji społecznej, budowanie pewności siebie u dziecka oraz nawiązywania prawidłowych relacji społecznych.
|
1. Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego w relacji dziecko-opiekunka. 2. Wdrażanie do stosowania różnych form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję. 3.Wdrażanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy. 4. Budowanie poczucia wartości dziecka poprzez docenianie, chwalenie, uważne słuchanie i okazywanie szacunku dla dziecka. 5. Stwarzanie miłej, przyjaznej atmosfery w grupie. 6. Budowanie relacji między dzieckiem i opiekunką opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu. 7. Wzmacnianie poczucia wartości dziecka podkreślając jego indywidualność oraz cechy charakteru. 8. Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych. |
Dyrektor Opiekunki |
8 |
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci i pracowników w żłobka |
1. Przestrzeganie przez pracowników żłobka ,,Procedury bezpieczeństwa pobytu dzieci w placówce”. 2. Przestrzeganie wypracowanych zasad przyprowadzania i odbierania dzieci ze żłobka. 3. Uwrażliwianie dzieci na potrzebę zachowania bezpieczeństwa w sali zabaw, na spacerze. 4. Zachowanie higieny i utrzymanie czystości pomieszczeń żłobka oraz stosowanie działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej. 5. Przestrzganie opracowanej ,,Procedury zapobiegania rozprzestrzeniania się chorób na terenie żłobka”. 6. Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia żłobka dostosowanego do wieku i potrzeb rozwojowych dziecka oraz spełniającego standardy bezpieczeństwa i higieny. 7. Systematyczne przeglądy i kontrole stanu technicznego obiektu, aktualizacja instrukcji bezpieczeństwa pożarowego oraz gaśnic. 8. Zapewnienie pracownikom żłobka szkoleń bhp, ppoż oraz szkolenia z udzielania Pierwszej pomocy przedmedycznej. |
Dyrektor Opiekunki Pomoc kuchenna/ sprzątaczka |
9 |
Monitoring i obserwacja rozwoju dzieci oraz ocena pracy pracowników.
|
1.Wdrożenie i przestrzeganie ,,Procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka”. 2. Prowadzenie przez opiekunki obserwacji rozwoju dziecka i zapisywanie informacji w indywidualnym ,,Arkuszu obserwacji cech rozwojowych dziecka”. 3. Przeprowadzenie co najmniej raz na dwa lata, oceny pracy opiekunek przez Dyrektora żłobka, a w szczególności zaangażowanie w pracy, relacje z dziećmi, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność. |
Dyrektor Opiekunki |
10 |
Współdziałanie z rodzicami, wsparcie w opiece i wychowaniu dziecka. |
1. Codzienne indywidualne kontakty rodziców z Dyrektorem i opiekunkami. 2. Informowanie na bieżąco rodziców o postępach i trudnościach w rozwoju psychofizycznym dziecka. 3. Wspieranie rodziców w podejmowaniu działań na rzecz dziecka. 4. Budowanie pozytywnych relacji z rodzicami oraz zachęcanie do czynnej współpracy ze żłobkiem. 5. Zebranie organizacyjne z rodzicami:
6. Przeprowadzenie raz w roku analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez żłobek. 7. Współdziałanie z instytucjami działającymi na rzecz wszechstronnego rozwoju dzieci. |
Dyrektor Opiekunki |
11 |
Wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. |
1. Wspomaganie rozwoju dziecka w sferach; społecznych, wychowawczych, edukacyjnych z wykorzystaniem wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych. 2. Stymulowanie rozwoju dziecka i pobudzanie jego aktywności. 3. Wnikliwa obserwacja i szybkie dostrzeganie potrzeb dziecka niepełnosprawnego. 4. Akceptacja dziecka takim, jakie ono jest i dostosowanie wymagań do jego możliwości. 5. Wdrożenie zajęć integracyjnych, które włączają dziecko niepełnosprawne do grupy rówieśników oraz kształtują umiejętność nawiązywania kontaktu między dziećmi.
7. Wspomaganie rodziców dzieci niepełnosprawnych poprzez:
|
Dyrektor Opiekunki |
Informacje
Agata Chyra
Żłobek Gminny w Kłobucku